söndag, juni 28, 2009

Husets kulör

Hoppas att ni alla har det bra i sommarvärmen. Den här helgen har jag funderat lite på vilken kulör vi ska välja till husets fasad. Vi är rörande överens om att det ska målas vitt, men vilken vit. Det är frågan!

Vad jag vet är att jag inte vill ha en färg som är bruten i för mycket gult för jag vill inte att det ska uppfattas som gult när det ligger snö. Det ska helst inte heller vara en bländande vit. Jag vill inte att den ska se ut som lättmjölk heller. Så vad är det jag vill ha egentligen. Tja, en vit färg. Men färg uppfattas så olika beroende på bland annat omgivningens färger. En av de vanligaste vita färgerna verkar vara NCS 0502 Y. Som jag förstått det är det den som även kallas kalkvit och stockholmsvit. Den har vi på innerväggarna i vårt nuvarande hus, men något säger mig att den kan bli för gul på fasaden. Inte när solen skiner, men annars.

En färg som jag är lite nyfiken på är S 1002 Y, den har jag inte lyckats lista ut vilken det är i färgfabrikörernas färgprover så det är nog bara att gå in och köpa en provburk i den kulören. Vad jag förstått går den lite i grått? 0500 verkar också lovande. Den ska testas. Det skulle vara om den blir för starkt vit. Jag återkommer när vi hunnit testa färgerna.

Är det någon därute som målat sitt hus vitt så får ni gärna komma med ideér.

2 kommentarer:

  1. Hej !
    Vi har målat vårt hus vitt med 0502 och den är kanonsnygg.Inte alls för gul.Nu är ju vårt hus i betong så det kanske skiljer sig från ett trähus.Vi var rädda att vårt hus skulle bli för vitt nästan grått om vi valde s 1002 -y.
    Vi fick rådet i vår färgaffär att använda 0502.
    Inne i huset har vi en obruten vit .Jättenöjda med den med.
    Lycka till med ert val.
    Må så gott.
    Kram Helena

    SvaraRadera
  2. oj, färger är jätte svårt...tänk att det kan finnas så många vita nyanser!! Vi har målat vårt hus i "äggskal" En färg jag trivs bra med!! Lycka till!! /Agneta

    SvaraRadera