måndag, april 12, 2010

Syrenhäck

Bild från Plantagen.se

Jo, men så var det det här med häck... Det är verkligen något jag funderar mycket på! Den häck man väljer ska fungera med jordtypen, med omgivningen och inte minst insatsen man orkar lägga ner. Nu har vi till sist bestämt oss för syren! Fördelarna är många, den växer snabbt upp, grönskar tidigt, anspråkslös och inte minst vacker. På minussidan får man lägga till rotskott och att den kan behöva trimmas två ggr per säsong (förutsatt att den växer och blir sådär stor som vi vill ha den).
Det är bara en sak jag fortfarande funderar på... Ska man välja enbart likadana plantor med samma färg, eller ska man blanda lite? Det kanske inte är så dumt och blanda lite. Hade det varit för några år sedan hade jag valt bara en färg, men jag har blivit lite tuffare på att blanda lite:)
Måste ta och bestämma mig nu snart, för det börjar bli dags att sätta igång med tomten. Och 75 meter syrenhäck tar nog en liten stund bara den att sätta. Fast det ska nog gå bra, Thujahäcken som gränsar mot grannen satte vi förra våren när jag hade foglossning och det gick ju det med ;)
Ha det gott!
Sus

6 kommentarer:

  1. Jag röstar för att ni ska blanda färger!! det är underbart med syrener i olika färger!! Kram Agneta

    SvaraRadera
  2. Plantera syrenhäck i hop med grannen förra året. Sök på syren eller något på min blogg får du lite bilder. Vi köpte våra plantor från Hortogreen.se och det var jätte fina plantor som kom hela vägen hem till dörren. Rekommenderas varmt!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Syren är så härligt, verkligen Svensk sommar!
    Jag skulle nog inte våga blanda men håller med om att det kan se riktigt snyggt ut med olika färger......hm mycket hjälp jag var till....kan säga att min man tycker att mitt andra namn borde vara VELA....som om jag har svårt att bestämma mig...JA!

    Ha en trevlig (städ)helg!

    Anna Timmerbacken

    SvaraRadera
  4. Vän av ordning är det ju snyggast med en färg - gärna vit. Men jag tror du kommer bli mest nöjd med en blandad häck så kör på det! Jag kan assistera :) iaf vara barnvakt... Kram från Linn

    SvaraRadera
  5. Hmmm, jag har fortfarande inte bestämt mig, annat än att jag ska beställa dem från Hortogreen, vad bra Ika att du testat dem!
    Jo, Anna, det där med velande vet jag också en del om. En gång låg jag vaken till tre på natten för att jag jag köpt nya kuddar till vardagsrummet, men kände mig inte säker på att turkos var rätt accentfärg...
    Linn, visst är det stilrent och snyggt med en lång vit syrenhäck.. men jag bor ju i skogen ;)
    Agneta, visst är det ljuvligt...

    Snart ska de ner i marken, jag återkommer i frågan :)
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  6. Varför fundera då det ändå är jag som bestämmer ;-) nej då ,men jag brukar alltid fatta beslutet då det här med beslutsångesten kommer in så vi får se vad jag väljer :-)
    Marcus

    SvaraRadera