onsdag, maj 26, 2010

Syrenhäck del 2

Jo vet ni, efter många om och men så blev det en lila syrenhäck! Vi köpte plantor som var lite högre, 50-80 cm av bondsyren. Egentligen ska man hålla efter dem och inte släppa upp dem så mycket varje år om man vill att de ska bli täta och då spelar det ju egentligen ingen roll om man köper stora plantor ( jag tänker att de inte är beskurna tidigare), men eftersom vi valt en sort som sätter mycket rotskott så räknar jag med att de blir täta ändå. Dessutom kan man beskära lite försiktigt så småningom när de vuxit upp och bildat lite skydd.

170 plantor köpte vi och det tog en hel helg att sätta dem. Dels var det lite hårt att gräva i lerjorden på framsidan och dels blev vi stoppade av regnet. Dessutom var inte Melvin så sugen på att plantera häck, men tidvis kröp han runt på en presenning och åt lera så då var han nöjd :)



Den slitsamma planteringen

Knopp redan första året!

Förresten! Anna var inte så långt ifrån i sin gissning om hur mycket sopor vi lyckats fylla containern med... 1060 kg slutade det på!!!

Idag ska jag försöka rensa lite i rabatten hos vår hyresgäst. Förhoppningsvis hinner jag ut innan solen går i moln...

Ha det gott!

2 kommentarer:

  1. Vi planterade 20 m syrenhäck förra året och den har blivit så grön och fin i år, blir nog lite mer syrenhäck tror jag.

    SvaraRadera
  2. Hej Ika!
    vad kul att höra att den blivit fin! Syren är ju bra på det viset att det händer lite!
    Vi satte drygt 85 meter nu...:)

    SvaraRadera